Πηγή:www.capital.gr (Του Δημήτρη Κατσαγάνη)
Άλλη μία προθεσμία που σχετίζεται με την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων φαίνεται πως θα περάσει, χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί εκείνο που ορίζει ο νόμος 4250/14. Μέχρι τη Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου, θα πρέπει κάθε ένας από τους 400.000 περίπου πολιτικούς υπαλλήλους του Δημοσίου να έχει συντάξει την έκθεση αυτοαξιολόγησής του.
Ωστόσο, σύμφωνα με στελέχη της ΑΔΕΔΥ με τα οποία συνομίλησε το Capital.gr κανείς εξ αυτών δεν έχει συντάξει μέχρι και σήμερα Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου μία τέτοια έκθεση. Στο τέλος της άλλης εβδομάδας αναμένεται, εξάλλου, η απόφαση του πρωτοδικείου Αθηνών, για την δεύτερη κατά σειρά αγωγή που κατάθεσε το Ελληνικό Δημόσιο κατά της ΑΔΕΔΥ για την απεργία που έχει κηρύξει η τελευταία ενάντια στην αξιολόγηση και τον έλεγχο των συμβάσεων αορίστου χρόνου.
Πίσω από την «καθολική», σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, άρνηση των δημοσίων υπαλλήλων στην αξιολόγηση, βρίσκεται η άποψη πως η διαδικασία της αξιολόγησης συνδέεται με ενδεχόμενες απολύσεις, λόγω δύο διατάξεων δύο νόμων αντίστοιχα:
Η πρώτη διάταξη προέρχεται από την τροπολογία που πέρασε τον περασμένο Αύγουστο το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (ΥΜΔΗΔ) σύμφωνα με την οποία « εφόσον η αξιολόγηση του έτους κατά το πάγιο σύστημα που θα ισχύσει είναι καλύτερη της αξιολόγησης του έτους 2013 με το μεταβατικό σύστημα αξιολόγησης, η καλύτερη αξιολόγηση του έτους 2014 ισχύει και για το 2013. Η δυσμενέστερη αξιολόγηση στην περίπτωση αυτή αφαιρείται από τον υπηρεσιακό φάκελο του υπαλλήλου». (Τροποποίηση διατάξεων του π.δ. 318/1992 του ν. 4250/2014 και άλλες διατάξεις, άρθρο 250)
Η δεύτερη διάταξη προέρχεται από το Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα του 2007, σύμφωνα με την οποία «υπάλληλος, ο οποίος εγγράφεται σε δύο διαδοχικούς πίνακες μη προακτέων στον ίδιο βαθμό, παραπέμπεται μέσα σε δύο (2) μήνες από την κύρωση του οικείου πίνακα υποχρεωτικώς προς κρίση στο υπηρεσιακό συμβούλιο, το οποίο, με αιτιολογημένη απόφαση του και μετά από προηγούμενη κλήση αυτού για να παράσχει εγγράφως ή προφορικώς τις αναγκαίες διευκρινίσεις, μπορεί να τον απολύσει ή να τον υποβιβάσει κατά έναν βαθμό. Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται να υποβληθεί ένσταση στο Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο. (νόμος υπ’ αριθ. 3528 της 9/9 Φεβρ. 2007 , ΦΕΚ Α΄ 26 Κύρωση του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ)
Από την ΑΔΕΔΥ εκτιμούν πως ο συνδυασμός αυτών των δύο διατάξεων μπορεί να οδηγήσει στην απόλυση ενός υπαλλήλου εφόσον αυτός βρεθεί για δύο συνεχόμενες χρονιές στην κατηγορία του λιγότερου αποδοτικού (15%), στην οποία λαμβάνει βαθμό 1 έως 6.
Και αυτό γιατί, η πρόσφατη τροπολογία αναφέρει πως μόνο αν η αξιολόγηση του 2014 (σ.σ. θα πραγματοποιηθεί στο α’ τρίμηνο του 2015) είναι καλύτερη από εκείνη του 2013, θα αφαιρείται από το υπηρεσιακό φάκελο η δυσμενής αξιολόγηση. Αυτό σημαίνει, λένε στελέχη της ΑΔΕΔΥ, πως έτσι δεν αποκλείεται πως ένας υπάλληλος, ο οποίος θα λάβει σε δύο συνεχόμενες αξιολόγησης (πχ για το 2013 και το 2014) δυσμενείς αξιολογήσεις, μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπος με την απόλυση, όπως προβλέπει ο Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας.
Τι απαντούν από το ΥΔΜΗΔ;
Από την άλλη μεριά, όμως, από το ΥΔΜΗΔ υπενθυμίζουν στο Capital.gr πως – βάσει Μνημονίου- οι προαγωγές των δημοσίων υπαλλήλων θα είναι «παγωμένες» μέχρι το 2016. Συνεπώς μέχρι τότε είναι αδύνατο να συνδεθεί με οποιονδήποτε τρόπο το αποτέλεσμα των αξιολογήσεων για το 2013 και το 2014 με ενδεχόμενες απολύσεις όσων υπαλλήλων αξιολογηθούν και κατά τις δύο προαναφερθείσες χρονιές «δυσμενώς».
Εξάλλου, oι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως δεν βρίσκεται στους σχεδιασμούς του ΥΔΜΗΔ να «ξεπαγώσουν» νωρίτερα από το 2016 οι προαγωγές, ανεξάρτητα από τις προβλέψεις του Μνημονίου, παρά το γεγονός ότι ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκη είχε δηλώσει πριν τέσσερις μέρες σε ραδιοφωνική συνέντευξή του πως “όλες οι προαγωγές στο Δημόσιο έχουν παγώσει από το 2011» και πως «πρέπει να συζητήσουμε ένα σταδιακό ξεπάγωμα των προαγωγών».
Που βρίσκεται σήμερα η κοντρα μεταξύ Δημοσίου και των… υπαλλήλων του;
Μέσα σε αυτό το κλίμα, είναι η τρίτη φορά που, όπως όλα δείχνουν, θα παρέλθει η προθεσμία της αυτοαξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων (δεδομένου πως ως τώρα έχουν δοθεί τρεις παρατάσεις για την αξιολόγηση σε όλο το Δημόσιο από τον περασμένο Μάρτιο έως και σήμερα), αν και με την τροπολογία που πέρασε το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης στις αρχές του περασμένου Αυγούστου, η αυτοαξιολόγηση δεν είναι απαραίτητη για να προχωρήσει η όλη διαδικασία της αξιολόγησης.
Την ίδια στιγμή, το πρώτο στάδιο της «συγκριτικής αξιολόγησης» έχει σχεδόν ολοκληρωθεί έγκαιρα, δηλαδή στις 29 Αυγούστου, καθώς, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η συντριπτική πλειοψηφία των 105 γενικών διευθυντών των δεκαοχτώ υπουργείων έχει εκδώσει τις αποφάσεις επιμερισμού των ποσοστών ανά βαθμολογική κλίμακα (σ.σ. το 25% θα λάβει βαθμό 9-10, το 60% θα λάβει βαθμό 7-8 και το 15% θα λάβει βαθμό 1-6).
Η αίσθηση, όμως, του «ξεμπλοκαρίσματος» της διαδικασίας της αξιολόγησης έφυγε από την κυβέρνηση, όταν ξεκίνησε η δεύτερη κατά σειρά απεργία – απεργία διαρκείας της ΑΔΕΔΥ από την 30η Αυγούστου (η προηγούμενη είχε ξεκινήσει από τις 13 Μαΐου) κατά της «συγκριτικής» αξιολόγησης και του επανελέγχου της νομιμότητας των συμβάσεων αορίστου χρόνου.
Έτσι, η προθεσμία της αυτοαξιολόγησης δεν φαίνεται πως θα τηρηθεί, πολύ περισσότερο που στο τέλος της επόμενης εβδομάδας αναμένεται η απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών (τμήμα εργατικών διαφορών) αναφορικά με την νέα, δεύτερη κατά σειρά, αγωγή του Ελληνικού Δημοσίου κατά της ΑΔΕΔΥ για την απεργία – αποχή διαρκείας η οποία κατατέθηκε στις 4 Σεπτεμβρίου. Η προηγούμενη αγωγή του Ελληνικού Δημοσίου κατά της ΑΔΕΔΥ είχε κατατεθεί στις 7 Ιουλίου και το πρωτοδικείο Αθηνών είχε κρίνει την απεργία παράνομη αλλά όχι καταχρηστική.
Προχθές, Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου, ολοκληρώθηκε η ακροαματική διαδικασία της δεύτερης δίκης της ΑΔΕΔΥ. Σύμφωνα με τη χθεσινή ανακοίνωση της, η Εκτελεστική Επιτροπή της ΑΔΕΔΥ εκτιμά πως «η επιχειρηματολογία του Δημοσίου με στόχο να χαρακτηριστεί η απεργία μας παράνομη και καταχρηστική κατέρρευσε στη χθεσινή (Τετάρτη 10.9.14) ακροαματική διαδικασία, ενώ η μετάθεση της απόφασης για τα μέσα της επόμενης εβδομάδας ουσιαστικά ακυρώνει για άλλη μια φορά τα χρονοδιαγράμματα και τις ημερομηνίες που το Υπουργείο ΔΜΗΔ, έχει ορίσει».
Σύμφωνα με την αγωγή του Ελληνικού Δημοσίου κατά της ΑΔΕΔΥ, «η ένδικη κινητοποίηση που κήρυξε η εναγομένη (σ.σ. η ΑΔΕΔΥ) με την από 25.8.2014 εξώδικη γνωστοποίηση είναι ΠΑΡΑΝΟΜΗ και περαιτέρω ασκείται ΚΑΤΑΧΡΗΣΤΙΚΑ για τους ακόλουθους λόγους:
1. Η μορφή της κινητοποίησης (άρνηση Εφαρμογής νόμου) καθεαυτή είναι παράνομη και καταχρηστική.
2. Παρανομία – Καταχρηστικότητα λόγω απουσίας Νόμιμων αιτημάτων – Παράνομη πολιτική απεργία διαρκείας.
3. Παρανομία – καταχρηστικότητα της επίμαχης κινητοποίησης για το λόγο ότι αφορά νομική διαφορά, αποκλειστικώς αρμόδια για την επίλυση της οποίας είναι η Δικαιοσύνη.
4. Καταχρηστικότητα της ένδικης κινητοποίησης λόγω αναληθείας – ανακρίβειας στην από 25.8.2014 εξώδικη γνωστοποίηση λόγων.
Η διαδικασία της αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων δεν συνδέεται με απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων ή με το
θεσμό της διαθεσιμότητας ή με καταργήσεις ή συγχωνεύσεις φορέων και οργανισμών ή με μειώσεις μισθών. Αναλήθεια- προσχηματικός χαρακτήρας των αιτιάσεων που αφορούν τη διαδικασία επανελέγχου των συμβάσεων.
5. Καταχρηστικότητα της κινητοποίησης λόγω παραβίασης της αρχής της αναλογικότητας. α) Προσβολή του κύρους του δημοσίου β) Βλάβη του Δημοσίου από τη μη εφαρμογή του συστήματος αξιολόγησης των υπαλλήλων γ) Βλάβη του δημοσίου από τη μη εφαρμογή των διατάξεων για επανέλεγχο των δικαιολογητικών των συμβάσεων αορίστου χρόνου.δ) ύπαρξη ηπιότερων μέσων».
Το Ελληνικό Δημόσιο ζητά:
«α. Να αναγνωρισθεί ως παράνομη και καταχρηστικώς ασκούμενη η ανωτέρω περιγραφόμενη απεργιακή κινητοποίηση, που κηρύχθηκε από την εναγομένη στις 25/8/2014 και ξεκίνησε στις 30/8/2014, και θα συνεχιστεί και στο μέλλον,
β. Να διαταχθεί η διακοπή και να απαγορευτεί η συνέχιση ή παράταση της παραπάνω απεργιακής κινητοποίησης, και η επανάληψή της στο μέλλον, είτε με την ίδια μορφή είτε με τη μορφή της απεργίας διαρκείας είτε με τη μορφή τυχόν «επαναλαμβανόμενων» και αλλεπάλληλων μερικότερων απεργιών,
γ. Να απαγορευτεί γενικά κάθε απεργιακή κινητοποίηση διαρκείας (όχι βραχύχρονη ή διαμαρτυρίας) της εναγομένης, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει τα ίδια ή παρεμφερή αιτήματα (κατάργηση ή μη εφαρμογή από τη διοίκηση του ν. 4250/14 ή / και διατάξεων των ν. 4024/11, 4142/13, 3848/10, 3679/10 ή / και σχετικών με αυτά προεδρικών διαταγμάτων, υπουργικών αποφάσεων και εγκυκλίων) είτε ως είναι ήδη διατυπωμένα, είτε και με διαφορετική διατύπωσή τους ή και με οποιοδήποτε τρόπο ή μέθοδο συγκαλυμμένα,
δ. Να κηρυχθεί προσωρινώς εκτελεστή η απόφαση που θα εκδοθεί».