(ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ Η ΤΡΟΙΚΑ ΚΑΤΑΛΟΓΙΖΕΙ ΣΤΙΣ ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΕΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ΕΛΛΕΙΨΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΒΟΥΛΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗ!)
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ ΤΡΟΙΚΑ
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΤΗΝ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ
Αναδημοσίευση από το zougla.gr
Ρεπορτάζ: Πέτρος Κουσουλός – Παναγιώτης Βλαχουτσάκος
Η πλήρης διάλυση της φορολογικής διοίκησης, η πολιτική ατολμία της κυβέρνησης να συγκρουστεί με τους πλούσιους φοροφυγάδες και να ελέγξει τις μεγάλες επιχειρήσεις, η πολυνομία που δυσχεραίνει το έργο των ελεγκτικών μηχανισμών, καθώς και οι περιπτώσεις ανώτατων κρατικών υπαλλήλων, οι οποίοι δεν εμφανίζονταν στην υπηρεσία τους για περισσότερους από τρεις μήνες, καταγράφονται στην έκθεση της τρόικας για το Υπουργείο Οικονομικών, την οποία δημοσιεύει η zougla.gr.
Τη στιγμή που η ελληνική κυβέρνηση ετοιμάζεται να απομυζήσει και το τελευταίο ευρώ των Ελλήνων πολιτών, το τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας διαπιστώνει, εμμέσως πλην σαφώς, ότι η κυβέρνηση ουσιαστικά καλύπτει τους πλούσιους φοροφυγάδες.
Κάνει λόγο για κακότεχνες περικοπές, που έρχονται να ισοσκελίσουν την πανθομολογούμενη αδυναμία ενίσχυσης των κρατικών ταμείων μέσω της πάταξης της φοροδιαφυγής, χαρακτηρίζει το υπάρχον σύστημα φορολογικής διοίκησης ελάχιστα αποδοτικό και προτείνει τη διάλυσή του και τη δημιουργία (από τον Απρίλιο του 2013) μιας νέας φορολογικής, διαχειριστικής, ανεξάρτητης Αρχής, η οποία θα διευθύνεται από υπερκομματικό στέλεχος και θα στελεχωθεί από τους πλέον έμπειρους και ικανούς ελεγκτές.
Η αποκαλυπτική έκθεση βρίσκεται ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα στη διάθεση του Υπουργείου Οικονομικών και συνιστά ουσιαστικά ένα προσχέδιο της τελικής έκθεσης των Τροϊκανών.
Αποτελεί, δε, ένα ηχηρό «ράπισμα», καθώς εμφανίζει σαν «όνειρο θερινής νυκτός» την επιδίωξη της κυβέρνησης να έχει ένα επιπλέον έσοδο κατά 1,5% του Α.Ε.Π. έως το 2014 μέσω της πάταξης της φοροδιαφυγής.
Παράλληλα, διαπιστώνει ότι «παρά το γεγονός ότι υπάρχει μια γενική παραδοχή πως η φοροδιαφυγή ενδημεί, δεν έχει ακόμα παρατηρηθεί μια στάση αμετάκλητης και αποτελεσματικής αντιμετώπισής της από την πλευρά των κρατικών Αρχών».
Απουσίαζε επί τρεις μήνες ανώτερο στέλεχος
Το τεχνικό κλιμάκιο στην έκθεση που συνέταξε αποδομεί το όποιο επιχείρημα της κυβέρνησης για την αδυναμία πάταξης της φοροδιαφυγής, καθώς αναφέρει ότι πολύ απλά δεν… θέλει.
Επιπλέον, παρουσιάζει μια εντελώς ντροπιαστική εικόνα για τη φορολογική διοίκηση, αφού κάνει λόγο για υπαλλήλους οι οποίοι δεν «πατάνε» στην υπηρεσία τους για μεγάλο χρονικό διάστημα. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του επικεφαλής της διοίκησης θεμάτων εσόδων, ο οποίος εμφανίζεται να έλειπε από την υπηρεσία του για περισσότερους από τρεις μήνες.
Την ίδια στιγμή, γίνεται λόγος για ανεπάρκεια προσωπικού με καθήκοντα σε τομείς υψηλής προτεραιότητας, όπως είναι η είσπραξη οφειλών και ο φορολογικός έλεγχος πλούσιων φοροφυγάδων και μεγάλων επιχειρήσεων, ενώ παράλληλα καταγράφει και την υπερβολική τυπολατρία η οποία «αντίκειται σε κάθε προσπάθεια υιοθέτησης μια σύγχρονης έννοιας περί διοίκησης».
«Δημιουργήστε μια νέα Αρχή»
Μέσω του μυστικού πορίσματος, οι ελεγκτές της τρόικας χαρακτηρίζουν ως αναγκαία τη σύσταση και λειτουργία ενός νέου διοικητικού πλαισίου για τον χειρισμό των φορολογικών θεμάτων, θέτοντας συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και παρουσιάζοντας τον ακριβή τρόπο λειτουργίας της νέας Αρχής.
Σκοπός των αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων (τα οποία δεν εφαρμόζονται) αποτελεί η λειτουργία μιας νέας ανεξάρτητης και ικανής διαχειριστικής Αρχής μέχρι τον Απρίλιο του 2013.
Σύμφωνα με τους ελεγκτές της τρόικας, η συγκεκριμένη Αρχή πρέπει:
1) να είναι ενισχυμένη με όλες τις απαιτούμενες και σαφώς καθορισμένες εξουσίες και αρμοδιότητες, ώστε να μπορεί να διαχειρίζεται και να επιβάλλει τους φορολογικούς νόμους, ενώ θα επικεντρώνεται αποκλειστικά στους κύριους εθνικούς φόρους (όπως ο φόρος εισοδήματος, φόρος κεφαλαίου, Φ.Π.Α. και φόρος κατανάλωσης)
2) να διοικείται από έναν μη πολιτικά διορισμένο διευθύνοντα σύμβουλο, διορισμένο για συγκεκριμένη χρονική διάρκεια που δεν θα συνδέεται με τη θητεία της εκάστοτε κυβέρνησης και ο οποίος θα είναι επιφορτισμένος με το έργο ολόκληρου του οργανισμού, συμπεριλαμβανομένου και του δικτύου των αποκεντρωμένων φορέων του, και
3) να έχει επαρκή αυτονομία, ώστε να διαχειρίζεται τόσο το αντικείμενο της θέσης της όσο και τα θέματα διοικητικής λειτουργίας, συμπεριλαμβανομένων και των ανθρωπίνων πόρων, στη βάση της ανάθεσης εξουσίας, όρων, αρμοδιοτήτων και διαφάνειας.
Εν κατακλείδι, η πρόταση των ξένων ειδικών αναφέρεται στη δημιουργία μιας αυτόνομης φορολογικής, διαχειριστικής Αρχής με τη μορφή ενός ενοποιημένου ημιαυτόνομου οργάνου ή ενός αντίστοιχου οργάνου που θα έχει ένα διοικητικό συμβούλιο, που θα ήταν συμβατή με οργανισμούς όπως ο ΟΟΣΑ καθώς και άλλες ευρωπαϊκές οικονομίες.
Τα πιεστικά χρονοδιαγράμματα
Επιπλέον, η έκθεση υπογραμμίζει ότι η νέα φορολογική Αρχή πρέπει να ξεκινήσει να λειτουργεί από τον Απρίλιο του 2013.
Πριν από τη λειτουργία της, η ελληνική κυβέρνηση οφείλει, όπως επισημαίνεται, να προχωρήσει στη σταδιακή σύστασή της, ενώ προτείνει ένα αυστηρό χρονοδιάγραμμα, το οποίο, όμως, δεν ακολουθείται.
Συγκεκριμένα, η έκθεση προβλέπει ότι:
1) έως το τέλος Ιουνίου του 2012 το υπουργικό Συμβούλιο θα έπρεπε να είχε συμφωνήσει στην εφαρμογή του νέου κυβερνητικού πλαισίου για τα θέματα φορολογικής διαχείρισης
2) έως το τέλος Ιουλίου του 2012 θα έπρεπε να είχε διορισθεί (όχι με τη μορφή πολιτικής τοποθέτησης) ο διευθύνων σύμβουλος του νέου οργανισμού, ο οποίος θα έχει τα κατάλληλα προσόντα και τη σχετική εμπειρία, προκειμένου να διαχειριστεί το υπάρχον σύστημα, να αναπτύξει τη νέα φορολογική διαχείριση και να τεθεί ως ο πρώτος επικεφαλής του νέου οργανισμού, υποκείμενος σε έλεγχο σχετικά με την απόδοση του έργου του. Το ΔΝΤ και η Ε.Ε. θα γνωμοδοτήσουν σχετικά με τον διορισμό.
3) έως το τέλος Ιουλίου του 2012 θα έπρεπε να είχε συσταθεί μια «ομάδα καθοδήγησης», αποτελούμενη από εκπροσώπους του ΔΝΤ και της Ε.Ε., προκειμένου να βοηθήσουν στην ομαλή μετάβαση στο σύστημα φορολογικής διαχείρισης
4) έως το τέλος Σεπτεμβρίου του 2012 θα πρέπει να έχει καταρτιστεί ένα λεπτομερές πλάνο που θα καλύπτει όλα τα θέματα σχετικά με τη νομοθεσία, τους ανθρώπινους πόρους, προκειμένου να συσταθεί η νέα διαχειριστική Αρχή από τον Απρίλιο του 2013
5) από τον Απρίλιο του 2013 να ξεκινήσει η πρώτη φάση του σχεδίου, καλύπτοντας τους φορολογούμενους που εντάσσονται στα υψηλότερα κλιμάκια υψηλού και μεσαίου εισοδήματος καθώς και τη μερίδα των φορολογουμένων με υψηλό πλούτο εντός Αττικής και
6) από τον Απρίλιο του 2014 να επεκταθεί ο καινούργιος οργανισμός επί θεμάτων φορολογίας πέραν της Αττικής καθώς και για την υπόλοιπη μερίδα των φορολογούμενων.
«Ενδυνάμωση» του μηχανισμού
Παράλληλα, το σχέδιο του ΔΝΤ – Ε.Ε. προβλέπει τη στελέχωση του συγκεκριμένου οργανισμού με 40 νέους ελεγκτές στο γραφείο με τον μεγαλύτερο αριθμό φορολογουμένων, την άμεση ανάθεση σε επιπλέον 150 υπαλλήλους στον τομέα συλλογής οφειλών σε γραφεία εντός Αττικής (με επέκταση της ανάθεσης σε ακόμα 300 υπαλλήλους μέχρι τα τέλη Ιουλίου 2012) και την πρόσληψη ακόμη 500 ελεγκτών εντός Αττικής μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2012.
Τέλος, γίνεται λόγος για αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής της νέας Αρχής με κλιμάκωση της τεχνικής υποστήριξης που θα έχει ως σκοπό την αύξηση των εσόδων από φορολογία κατά 1.5% του Α.Ε.Π., την κρατική μεταρρύθμιση σε οργανωτικό επίπεδο αλλά και την αναβάθμιση των βασικών λειτουργιών της φορολογικής διαχείρισης.
Οι αντιδράσεις για την αποκάλυψη
Η μυστική έκθεση της τρόικας, όπως παρουσιάστηκε στην εκπομπή «Cosa Nostra» του zougla radio, προκάλεσε θύελλα πολιτικών αντιδράσεων αλλά και την παρέμβαση στελεχών του Υπουργείου Οικονομικών.
Στην εκπομπή φιλοξενήθηκαν ο βουλευτής Ν. Ευβοίας με τους Ανεξάρτητους Έλληνες, κ. Κώστας Μαρκόπουλος, καθώς και ο αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Εφοριακών, κ. Τρύφωνας Αλεξιάδης.