Του Ν. ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΥ*
Λίγες μέρες μετά την τραγωδία στο Φαρμακονήσι ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη παραχώρησε συνέντευξη στον ραδιοφωνικό σταθμό «Σκάι».
Πριν από οποιοδήποτε σχόλιο, παραθέτουμε τον διάλογο που διημείφθη ανάμεσα στον υπουργό Νίκο Δένδια και στον διευθυντή του σταθμού Άρη Πορτοσάλτε.
Δένδιας: «…Η ποιότητα ή αν θέλετε η διαφορά κουλτούρας των μεταναστών που δεχόμαστε εμείς σε σχέση με άλλες χώρες είναι τραγική. Αλλιώς αντιμετωπίζει ας πούμε η Σουηδία τον μετανάστη από μια χώρα της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, ο οποίος συνήθως έχει ένα μορφωτικό επίπεδο, είναι ένας Ευρωπαίος υπό την ευρύτερη έννοια, και αλλιώς εμείς που αντιμετωπίζουμε μεταναστευτικές ροές από το Μπανγκλαντές, από το Αφγανιστάν, ανθρώπους που ανήκουν σε μία άλλη κουλτούρα. Δεν υποτιμώ κανέναν, αλλά είναι άνθρωποι που έρχονται από έναν άλλο κόσμο σε σχέση με τον δικό μας».
Πορτοσάλτε: «Ναι, και μέσα σε μια γενική αμορφωσιά, μέσα από κοινωνικές συνθήκες τελείως διαφορετικές από τις δικές μας».
Δένδιας: «Εσείς μπορείτε να τα λέτε πιο καθαρά, εγώ είμαι υποχρεωμένος να τα λέω κωδικοποιημένα».
Πορτοσάλτε: «Σας αντιλαμβάνομαι. Μα προφανώς δεν είναι ρατσιστικό όλο αυτό, αλλά παράθεση της πραγματικότητας. Δεν μπορούμε να αρνηθούμε την πραγματικότητα».
Δένδιας: «Εγώ, όταν μιλάω με τους Σουηδούς ας πούμε…»
Πορτοσάλτε: «Δεν μας έρχονται οι Ινδοί, με συγχωρείτε, κύριε Δένδια, δεν μας έρχονται οι πανεπιστημιακής εκπαιδεύσεως Ινδοί να αναλάβουν τη Πληροφορική της χώρας. Τι να κάνω τώρα; (…). Ούτε μας έρχονται οι Ινδοί γιατροί. Γιατί δεν έχουμε στο Εθνικό μας σύστημα Υγείας Ινδούς γιατρούς, οι οποίοι διαπρέπουν στη Βρετανία, ας πούμε ή και αλλού».
Δένδιας: «Αυτή είναι η δική μας ατυχία».
Σχόλιο πρώτο: Ο γραπτός λόγος δεν μπορεί να αποδώσει ούτε το πάθος, ούτε το γενικότερο στυλ με το οποίο εκστομίστηκαν τα προηγούμενα. Αν και πολύ εύκολα μπορεί να βρεθεί το ηχητικό, τον επιλέξαμε εσκεμμένα. Θέλαμε να σας αφήσουμε να τα φανταστείτε…
Σχόλιο δεύτερο: Καλό είναι να ενημερώσει κάποιος τον κ.Δένδια ότι στη Σουηδία (την οποία ζηλεύει για τους «ανώτερης ποιότητας» μετανάστες που δέχεται – σε αντίθεση με εμάς που μας έρχονται μετανάστες «ποιότητας τραγικής»…) την τελευταία διετία κατατέθηκαν 97.646 αιτήσεις ασύλου. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Μετανάστευσης της Σουηδίας, στην πρώτη θέση των μεταναστών που προσφεύγουν στη Σουηδία και αιτούνται άσυλο είναι οι προερχόμενοι από τη Συρία. Ακολουθούν οι μετανάστες από Ερυθραία, Σομαλία, Αφγανιστάν και Ιράκ. Οι μετανάστες από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης βρίσκονται εκτός της πρώτης δεκάδας. Συνεπώς και εκεί όπως και εδώ της ίδιας «τραγικής ποιότητας» είναι οι μετανάστες. Αν υπάρχει διαφορά αυτή έχει να κάνει, ενδεχομένως, με την «ποιότητα» των εκεί υπουργών με τους εδώ…
Σχόλιο τρίτο: Την τελευταία φορά που ήρθε στην Ελλάδα «πανεπιστημιακής εκπαιδεύσεως» Ινδός (που τόσο θα ήθελε να βλέπει στη χώρα μας ο Πορτοσάλτε) ήταν ο κύριος Shailendra Kumar Rai, τον Μάιο του 2012. Δυστυχώς τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν και τόσο ευνοϊκά γι’ αυτόν. Αν και καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο της Ινδίας, είχε ένα ελάττωμα: Ήταν… σκουρόχρωμος. Ως εκ τούτου, σε μια από τις φιλόξενες επιχειρήσεις του κ.Δένδια έξω από την ΑΣΟΕΕ, ο «Ξένιος Δίας» συνέλαβε και προσήγαγε τον κ.Shailendra Kumar Rai στο Αστυνομικό Τμήμα της Μιχαήλ Βόδα. Βλέπετε, παρότι πανεπιστημιακός ήταν και… μελαμψός. Αφέθηκε ελεύθερος μόνο μετά την παρέμβαση των ελληνικών πρυτανικών αρχών (δεν γνωρίζουμε αν το θέμα απασχόλησε τον Πορτοσάλτε στις εκπομπές του).
Σχόλιο τέταρτο: Οι συμμετέχοντες στην συνομιλία στον «Σκάι» απεφάνθησαν (οι ίδιοι) ότι «μα προφανώς δεν είναι ρατσιστικό όλο αυτό» που πρόσφεραν στους ακροατές τους. Αποφάσισαν, δε, και συμφώνησαν (ομόφωνα) ότι μίλησαν περίπου ως ζηλωτές της σχολής των «κυνικών» καθότι το μόνο που έκαναν ήταν, όπως είπαν, να προβούν σε μια απλή «παράθεση της πραγματικότητας» (την οποία, βέβαια, κακοποίησαν)…
Ας αποφασίσει, λοιπόν, ο αναγνώστης:
α) Τι είδους κυνισμός είναι αυτός με τον οποίο διαποτίζεται το μυαλό και η ψυχή της ελληνικής κοινωνίας:
Είναι ο κυνισμός της ωμής ειλικρίνειας ως πεδίο οικοδόμησης των ανθρώπινων σχέσεων (που δίδασκαν οι κυνικοί φιλόσοφοι); ‘Η μήπως είναι η κυνικότητα του κηρύγματος της υπαγωγής των ανθρώπινων σχέσεων στο καθεστώς της… ειλικρινούς (ταξικής και ρατσιστικής) ωμότητας;
β) Τι πλασάρεται – «κωδικοποιημένα» και μη – ως μοντέλο κοινωνικής συμβίωσης;
Ο κυνισμός της περιφρόνησης των συμβατικών κανόνων κοινωνικής συμβίωσης (που δίδασκαν οι κυνικοί φιλόσοφοι); Η μήπως η κυνικότητα της αναιδούς και απροκάλυπτης περιφρόνησης του βασικού κανόνα της κοινωνικής συμβίωσης – που δεν είναι άλλος από τον σεβασμό στην ανθρώπινη ύπαρξη…
*Δημοσιεύθηκε στο “enikos.gr” την Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2014