Στον «αέρα» το φορολογικό σύστημα της χώρας από τις αρχές 2017, καθώς ο μηχανισμός είσπραξης εσόδων του κράτους περνά εξολοκλήρου στην Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή, χωρίς νομική προσωπικότητα, με την επωνυμία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), με σκοπό τον προσδιορισμό, τη βεβαίωση και την είσπραξη των φορολογικών, τελωνειακών και λοιπών δημοσίων εσόδων, που άπτονται του πεδίου των αρμοδιοτήτων της.
Σύμφωνα με το νομοθέτη η Αρχή απολαύει λειτουργικής ανεξαρτησίας, διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας και δεν υπόκειται σε έλεγχο ή εποπτεία από κυβερνητικά όργανα, κρατικούς φορείς ή άλλες διοικητικές αρχές.
Αυτά είναι τα δύο βασικά άρθρα σύστασης της νέας φορολογικής Αρχής, με βάση το νόμο 4389/2016, ο οποίος, να σημειωθεί, έγινε έπειτα από απαίτηση του κουαρτέτου, ως μνημονιακή υποχρέωση.
Όμως, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων βρίσκεται ήδη στο «στόχαστρο» μεγάλων δικηγορικών γραφείων της Αθήνας, τα οποία περιμένουν την πρώτη διοικητική πράξη της Ανεξάρτητης Αρχής, για να προσφύγουν στα Διοικητικά Δικαστήρια, ζητώντας την ακύρωση της, ως αναρμόδια να έχει στον έλεγχό της τα φορολογικά έσοδα και την επιβολή προστίμων.
Έγκριτοι νομικοί κύκλοι υποστηρίζουν ότι «ούτε μια ώρα δε θα μπορεί να σταθεί η νέα Αρχή, διότι παραβιάσθηκαν σημαντικά άρθρα του Συντάγματος».
Το bankingnews απευθύνθηκε στο δικηγορικό γραφείο του κ. Γιάννη Καρούζου, ο οποίος υποστηρίζει ότι η νέα Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων καταστρατηγεί άρθρα του Συντάγματος.
Ο κ. Καρούζος υποστηρίζει ότι δεν είναι δυνατή η ανάθεση αρμοδιοτήτων που ανήκουν στο στενό πυρήνα του Κράτους, σύμφωνα με το άρθρο 26 παρ.2 του Συντάγματος, που προσδιορίζει την εκτελεστική λειτουργία που ασκείται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και την Κυβέρνηση. Εξαιρέσεις από την αρχή διάκρισης των λειτουργιών γενικά έπρεπε να καθιερώνονται μόνο με ρητές διατάξεις του Συντάγματος. Προσθέτει ότι καμία διάταξη του Συντάγματος δεν εξουσιοδοτεί τον κοινό νομοθέτη να αφαιρεί σοβαρές αρμοδιότητες της εκτελεστικής λειτουργίας από την Κυβέρνηση και να τις αναθέτει σε άλλες Διοικητικές Αρχές, που δεν υπάγονται ούτε καν στο έλεγχο νομιμότητας.
Σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Καρούζο οι ανατεθείσες αρμοδιότητες στην Αρχή καταστρατηγούν την αρχή διάκρισης των λειτουργιών, όπως αυτή προβλέπεται στο άρθρο 26 του Συντάγματος, όχι μόνο ως προς την εκτελεστική εξουσία, αλλά και ως προς τη δικαστική. Το άρθρο 2 του νόμου σύστασης της Αρχής προβλέπει τις αρμοδιότητες της. Όμως η επιβολή διοικητικών κυρώσεων που συχνά είναι βαρύτερες από τις ποινικές κυρώσεις που απαγγέλει το ποινικό δικαστήριο, εάν εξαιρέσει φυσικά κανείς τις στερήσεις της ελευθερίας κυρώσεις, ενέχει δικαστικό χαρακτήρα και από την άποψη αυτή τίθεται ζήτημα αντισυνταγματικότητας των σχετικών διατάξεων.
Επίσης, με τη νέα Αρχή υπάρχει πρόβλημα καταλογισμού πολιτικής ευθύνης, με βάση τα παραδοσιακά πρότυπα του κοινοβουλευτικού συστήματος και τα όσα προβλέπουν τα άρθρα 84 και 85 του Συντάγματος.
Όταν όμως η Διοικητική Αρχή είναι ανεξάρτητη έναντι της κυβέρνησης, η κυβέρνηση δεν μπορεί να λογοδοτεί σε αυτήν! Η σύσταση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων είναι αντισυνταγματική, καθώς δεν είναι δυνατή η ανάθεση σε μία Ανεξάρτητη Αρχή αρμοδιότητες, όπως αυτές περιγράφονται στο νόμο σύστασης. Οι προσφυγές αναμένεται να πέσουν «βροχή» από δικηγορικά γραφεία για λογαριασμό πελατών που θεωρούν ότι η νέα Ανεξάρτητη Αρχή δεν μπορεί να έχει αυτές τις αρμοδιότητες. Πάντως, το νέο έτος θα φέρει ένα ακόμη απρόσμενο πρόβλημα για την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, που πρέπει να διευθετηθεί το συντομότερο δυνατό, έτσι ώστε να αποφευχθούν τα χειρότερα. Τέλος, να σημειωθεί ότι στο στάδιο της διαπραγμάτευσης των τεχνικών κλιμακίων με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, είχε επισημανθεί από την ελληνική πλευρά ότι υπάρχουν κίνδυνοι αντισυνταγματικότητας για τη νέα Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, αλλά τα τεχνικά κλιμάκια επέμεναν στη σύστασή της.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
Πηγή: www.bankingnews.gr