Του Σπύρου Δημητρέλη
Στα χαρτιά, στην κυριολεξία, παρέμεινε η προεκλογική εξαγγελία της κυβέρνησης και του ίδιου του υφυπουργού Οικονομικών Γιώργου Μαυραγάνη για την κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων.
Ο ΚΒΣ για ακόμη μια φορά παρέμεινε ζωντανός για να ταλαιπωρεί και να εκφοβίζει τους φορολογούμενους αφού στην ουσία απλώς μετονομάστηκε σε Κώδικας Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών. Καμιά ουσιαστική κατάργηση διαδικασιών και θεωρήσεων βιβλίων και φορολογικών στοιχείων και για άλλη μια φορά παραπομπή της απλοποίησης στο μέλλον ή καλύτερα στις καλένδες. Οι λόγοι γι’ αυτό; Όσο πιο περίπλοκη παραμένει η φορολογική νομοθεσία τόσο υπάρχει πεδίο για συναλλαγή και διαφθορά στο φορολογικό μηχανισμό. Από την άλλη, είναι γεγονός ότι παρά τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ που έχουν ξοδευτεί για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών στο φορολογικό μηχανισμό, το ΥΠΟΙΚ δεν αισθάνεται έτοιμο να καταργήσει τον ΚΒΣ και να ασχοληθεί αποκλειστικά με την ουσία του φορολογικού ελέγχου δηλαδή την απόκρυψη εισοδήματος και όχι την τήρηση γραφειοκρατικών και τυπικών διαδικασιών.
«Αν και ήταν προεκλογική δέσμευση και απαίτηση της κοινωνίας να καταργηθεί ο Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων και να απλοποιηθεί η φορολογική νομοθεσία, τελικά η κατάργηση δεν ήταν επί της ουσίας τίποτε παραπάνω από την μετονομασία του σε Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών», λέει στο Capital.gr ο κ. Τρύφωνας Αλεξιάδης, αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες. «Η διατήρηση της πολυπλοκότητας διατηρεί την υποκειμενικότητα στο φορολογικό έλεγχο, τη γραφειοκρατία και τα πεδία συναλλαγής και διαφθοράς στο φορολογικό μηχανισμό. Από την άλλη η πολυπλοκότητα εξυπηρετεί και μια ολόκληρη βιομηχανία έκδοσης εγκυκλίων και ερμηνευτικών οδηγιών ενώ εξυπηρετεί και τον κλάδο των φοροτεχνικών υπηρεσιών αφού ο φορολογούμενος είναι ανήμπορος να παρακολουθήσει με ίδια μέσα το φορολογικό σύστημα και να συμμορφωθεί με αυτό».
Είναι αξιοσημείωτο ότι το υπουργείο Οικονομικών χρειάστηκε 32 σελίδες στο πολυνομοσχέδιο προκειμένου να μετονομάσει τον ΚΒΣ σε ΚΦΑΣ. Τι προβλέπουν αυτές οι σελίδες; Ενώ τα άρθρα του ΚΒΣ ήταν 40, τα άρθρα του ΚΦΑΣ είναι 14. Θα ήλπιζε κανείς ότι η μείωση αυτή σημαίνει κατάργηση. Μπορεί τα άρθρα να μειώθηκαν, ωστόσο, αυξήθηκαν δραματικά οι παράγραφοι σε κάθε άρθρο οι οποίες πλέον είναι 111!
Επίσης, επί της ουσίας:
– δεν καταργείται ακόμη η θεώρηση βιβλίων και στοιχείων. Προβλέπεται η… σύσταση επιτροπής έως τις 30 Ιουνίου 2013 η οποία θα εισηγηθεί «περαιτέρω απλοποιήσεις» που θα τεθούν σε ισχύ από την 1-1-2014…
– οι διατάξεις του ΚΒΣ για δελτία αποστολής και έκδοση στοιχείων ουσιαστικά μεταφέρονται στον ΚΦΑΣ.
– προβλέπεται για ακόμη μια φορά η ηλεκτρονική τιμολόγηση χωρίς να έχει γίνει ακόμη κάποια ουσιαστική πρόοδος στο συγκεκριμένο θέμα.
– τα βιβλία Β΄ κατηγορίας απλώς μετονομάζονται σε απλογραφικά και τα Γ΄ κατηγορίας σε διπλογραφικά. Τα βιβλία Α΄ κατηγορίας έχουν καταργηθεί από την 1-1-2011.
– διατηρούνται πολλά πρόσθετα βιβλία και διαδικασίες που προέβλεπε ο ΚΒΣ.
– ορισμένα άρθρα του ΚΒΣ που έχουν παραληφθεί και αφορούν κυρίως στους φορολογικούς μηχανισμούς πρόκειται να μεταφερθούν στον υπό κατάρτιση νέο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.
«Άλλα περιμέναμε και άλλα είδαμε τελικά στο θέμα του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων», λέει ο κ. Παναγιώτης Παντελής, φορολογικός σύμβουλος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος. «Η κατάργηση δεν είναι τίποτε άλλο από μετονομασία του ΚΒΣ. Διατηρείται η γραφειοκρατία και η πολυπλοκότητα η οποία ουσιαστικά διατηρεί το πεδίο ανοικτό στο φοροελεγκτικό μηχανισμό για να διαπιστώνει τυπικές ατέλειες στην τήρηση των φορολογικών υποχρεώσεων και να μην ασχολείται με την ουσία της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής».
Πηγή:www.capital.gr